søndag 4. mai 2008

Mai!

Nå var det jammen lenge siden sist jeg hadde skrevet her! Dagene flyr av gårde..

Stort sett har uken min gått med til å være i parken i finværet, sammen med Nina og Emilia. Kroppen har fått litt farge, og fregnene titter frem. Vi har også vært og spist lunsj sammen med gutta, en gang på Kolbasoff (som nevnt sist), og noen dager etterpå lagde vi lunsj til gutta hjemme hos Nina og Janne.

1.-mai helgen er frihelg her i Russland. 1.-mai var vi en tur på Den Røde Plass for å se om det var 
noe opptog eller noe slikt, men det så vi ikke. Det var imidlertid flust med militære og politi over alt. 9.-mai-feiring er stort her, så de holdt på med rigging til dette på plassen. Vi spiste lunsj på en kafé på Tverskaya (hovedgata), før vi dro hjem. 
2. mai hadde vi 1,5-års dag. Vi tok en sen morgen, og koste oss hjemme. Senere møtte vi Janne, Nina, Emilia og Jannes foreldre på en meksikansk restaurant som heter Pancho Villa, til lunsj. Det ble avtalt at vi skulle komme til dem på kvelden for å spise typisk finsk 1.-mai dessert. Da vi kom hjem fikk jeg den første bursdagsgaven min (i tilfelle regn dagen etter), og det var en gitar til til Guitar Hero-spillet på Nintendo Wii. Så da ble det spilt noen runder sammen, før vi dro til Sokolniki og dessert. Etterpå ble Janne med ned til oss for å spille litt Nintendo, og vi spilte boksing hele gjengen og er stive og støle nå.

Så var det tid for bursdagen min!! Ble vekket av en koselig telefon fra mamma og pappa som var på Beitostølen. Så fikk jeg den andre gaven min, som var et nyyydelig smykke fra Dyrberg & Kern. Vi hadde store planer i dag, så vi inntok frokosten på kafeen på hjørnet, før vi tok t-banen. Jeg har gjort en oppgave om t-banen her i Moskva, så vi kjørte først litt rundt for å se de stasjonene jeg hadde omtalt, og tok bilder. Så dro vi til Gorkyparken. Her tuslt vi litt rundt og 
så på livet, før vi spiste shashlik (grillede spyd) og drakk øl. Etterpå tuslet vi videre, og fant en benk hvor vi drakk medbrakt champagne!
Etter at champagnen var inntatt fant vi elvecruise-stasjonen, og tok elvecruise fra Gorky parken, forbi Kremlin og til endestasjonen. Egentlig er ruta lenger, men det hadde vi ikke tid til pga. en bordseservasjon på kvelden. Vi rakk så vidt hjem om før vi gikk til en restaurant Kristian hadde fått tips om, som lå like i nærheten. Den het Shanti, og var en thai/vietnamesisk restaurant med et utrolig kult interiør! Det er også tealounge der. Vi spiste nydelige kongereker og ris kokt i kokosmelk.
Da vi kom hjem fra restauranten var vi så slitne at vi la oss med en gang. Verdens beste bursdag! 

I dag er Kristian i et kundemøte (i dag er faktisk en arbeidsdag her i Russland), og i mens skal jeg pakke. For i kveld reiser jeg hjem til Norge for å gjøre ferdig skolen. Så fra nå av blir det opp til Kristian å oppdatere denne bloggen!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hyggelige dager ser det ut til. Men: Hvorfor er det arbeidsdag på søndag? Er det vanlig / mange slike?

Tone sa...

Arbeidsdag pga. fri 2. mai! Vet ikke om det er mange slike, nei...