torsdag 20. november 2008

I love the smell of vodka in the morning....

Å hjelpes!

I dag morges gikk jeg på metroen kl 09.43 i retning Sokolniki. Herr Pent-Kledd ved siden av meg stinker av Ruski Standart. Vel, det kunne like gjerne vært Stoli, eller til og med Absolut. Men man drikker da vel ikke frokost, gjør man vel?! 

Dette er ikke uvanlig i Moskva by. Jeg ser ofte dresskledte menn som lukter av vodka, på sin vei til kontoret. I går kveld, da jeg gikk til butikken, gikk jeg forbi en mann som satt på enden av en benk. Han snudde seg bakover, kastet opp hele ølen han akkurat hadde styrtet, før han snudde seg tilbake og forstsatte på sms'en han skrev. Didn't miss a beat...

Det er kanskje av disse årsakene at mennene som kjører metroen (de er visst nesten utelukkende menn; jobben er nemlig så teknisk og krever mer presisjon enn en kvinne kan håndtere..........) må melde seg på en eller annen Metro innsjekkings-stasjon kvelden før skiftet deres starter, og tilbringe natten der. Det er vel for å sørge for at de er edru når de skal på jobb!

Uansett. På første stopp ble jeg bokstavelig talt skjøvet ut av vogna. Da metroen stoppet, og dørene åpnet seg, prøvde alle å komme seg ut samtidig. I begynnelsen klarte jeg å snu meg, og kroke ryggen, slik at bølgen av mennesker skle lettere over meg. Men så ble bølgen til en tsunami, og jeg ble skjøvet av vogna og inn i menneskene som stod og ventet på platformen. Damen jeg landet på var veldig forståelsesfull. «Det er nok tryggere her ute» oversatte jeg hennes vennlige reaksjon til. Da jeg endelig kom meg på metroen (igjen), gav hun meg to konspiratoriske tomler opp. Jeg lo.

Hun trodde vel jeg hadde inntatt flytende til frokost.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hva er da værst?: Jernbaneverket opplyser at det er feil på strømmen på et spor mellom Skøyen og Oslo S. Feilen oppstod klokken 13.40 torsdag 20. november. Store forsinkelser og innstillinger må påregnes.......

Tone sa...

Anonym? Hvem er du? *Paranoid*

Hehe, vel, kollektivtransporten her er vel omtrent sammenlignbart med det; bare hver dag. Hele dagen.